Een gekke 16 uur in Seoel - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Jansen & Jansen - WaarBenJij.nu Een gekke 16 uur in Seoel - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Jansen & Jansen - WaarBenJij.nu

Een gekke 16 uur in Seoel

Blijf op de hoogte en volg Jansen & Jansen

07 Januari 2013 | Zuid-Korea, Seoel

Van +30 graden naar -10! Het eerste wat we zien is sneeuw in Seoel. Snel de tassen neergesmeten en mutsen, sjaals en handschoenen uit het aparte vak gehaald op zoek naar eten. Een opdracht die zonder moeite kon worden uitgevoerd. In Meyondong de wijk waar ons hotel was gelegen alleen maar restaurantjes. Naast, onder en boven elkaar.
De vraag is door welke aantrekkelijke foto van het ondefineerbare bord eten wordt je aandacht het meest getrokken? Wij lieten ons leiden door de vraag: Waar zit het meeste volk? Het werd dus 1 grote pan kip met glasnoedels waar gelukkig voor ons een doodgewone ijzeren schaar bij geleverd werd. Zo konden we toch nog een redelijk bodempje leggen voor al het bier waarmee we het weerzien met broer/schoonzus/neef/nicht zouden vieren. Zo gezegd een gekke avond die plaats had in een obscure biertent. Waar de verwarming tenminste lekker aan stond en we een eigen button op tafel kregen om de vriendelijke koreaanse jongen in Burberry schortje op ieder moment om een nieuwe schaal pinda's en bier konden bellen.In Meyondong was de jeugd tussen 20 en 30 over vertegenwoordigd. Niet zoals in China meer jongens dan meisjes maar netjes evenredig verdeeld. Schattige vrolijke "Hello Kitty-meisjes" met puizige roze oorwarmers op zachte schapenwollen imitatie UGG's in evenzovele vrolijke kleuren. Alle jongens deden hun best om weer op de meisjes te lijken met gladde babyfacejes in licht roze foundation, 1 oorbelletje in ieder oog. Allemaal dezelfde mahonie kleur haarspoeling. Wat dan weer niet matchte met de pluizige roze oorwarmers. Die hadden de meeste vervangen voor een hippe zwarte bril. Een blij en vrolijk volkje.
Toen we na middernachtnog snel een hapje gingen eten - dit komt door het tijdsverschil lieve familie en vrienden, deze gewoonte houden wij er normaal gesproken niet op na - Zaten alle restaurants nog even vol als eerder op de avond.
's Morgens toen we wakker werden zater ze nog of weer vol! Een snelle ronde langs een paar highlights van deze stad met 11 miljoen inwoners. Over half lege wegen reden we in de ochtend zon onder een blauwe vrieskoude hemel langs ht prachtige koningklijke paleis. Bomen in de rijp en een dun laagje sneeuw op het eeuwenoude pannendak. Op de achtergrond de besneeuwde bergen. Het was werkelijk van adembenemende schoonheid. Dit was de glimp die we van 16 uur Seoel hebben meegekregen. En staat weer in ons geheugen getekend. Terug nu naar het vertrouwde adres. Eerst voor de 3e keer nog een
"bimbimbap" afslaan, betrapte ik mezelf erop dat ik mijn eerste boodschappenlijstje voor de hollandse hap al door mijn hoofd schiet.

• 09 Januari 2013 - 09:49

Marjan:

Karin en Familie.... zo te lezen en te zien hebben jullie weer een prachtige vakantie gehad...ik heb weer genoten van jullie reisverslag...blijf het zeggen ..wat schrijf je leuk....zit soms helemaal ontroerd of schaterlachend achter mijn pc.....liefs Marjan Jonk

• 09 Januari 2013 - 10:10

Ome Joop En Tante Corry:

Lieve allemaal,

We kregen nog een leuk toetje van jullie. Nog 16 uur in Seoel, wat fantastisch om nog wat familie te zien zo ver van huis.
    Karin, je kan wel een boek gaan schrijven over jullie ervaringen, het gaat je zo makkelijk af en op zo'n leuke manier. Wij hebben ervan genoten.Dank je wel.
    Nu is de werkelijkheid weer de orde van de dag voor jullie.
    De jongens weer naar school en jullie weer aan het werk.

Liefs ome Joop en tante Corry

• 09 Januari 2013 - 11:35

Ben :

Dag Karin en Familie,

Wat ontzettend leuk , boeiend en hilarisch , hoe jij me op de hoogte hebt gehouden , van jullie geweldige reis .
    Je schrijft super en het zal me niet verbazen , dat als je eens inde vut komt , een boek met reisverslagen uitgeeft .

Dikke kus en groet Ben ...