Goodbye to Sydney & Friends - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jansen & Jansen - WaarBenJij.nu Goodbye to Sydney & Friends - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jansen & Jansen - WaarBenJij.nu

Goodbye to Sydney & Friends

Door: jansens

Blijf op de hoogte en volg Jansen & Jansen

30 Augustus 2011 | Australië, Sydney

Hello Mates catch up with the latest goss. Het was een heerlijke laatste week in Sydney. Spring is in the Air. De teperaturen lagen de afgelopen week 4 graden boven het gemiddelde. In de namiddag namen brutale vogels vanaf het dak een dip in onze pool. En Sydney schakeld over van de winter op de lente. Hoewel de lente nog niet officieel is loopt de stad al op voor. Afgelopen donderdagavond liepen Gerry en ik door de stad, na afloop van een interessant & onderhoudend toneelstuk en Spring was overduidelijk in the air. Restaurantjes hadden opeens tafeltjes buiten. Het gonsde, een soort geroezemoes, een levendige tinteling. Alsof Sydney was aangeraakt door een zomers gevoel. Bewoners van de Innercity terrace hadden hun schemerlampen van binnen naar buiten gehaald en zaten bij het licht te lezen of gezellig te kletsen met een glaasje wijn. Ik kreeg een melancholieke dejavu van een koninginnennacht zo'n 18 jaar geleden. Dezelfde sfeer was voelbaar toen de zomers in Nederland nog mooi en warm waren en de Jordaan nog niet overspoeld werd door hordes dronken en schreeuwende jongeren.
Ook de grote lente-schoonmaak leek deze week te zijn begonnen. In South Hurstville ging "de bezem" er door. Dat betekende dat iedereen hier zijn garage of zolder leeg haalt en alle afgedankte spullen vervolgens op de stoep zet. Dit was overduidelijk de week voor het grofvuil. Zo'n paar weken per jaar mag je blijkbaar alles wat overbodig is in je voortuin kieperen. Het was dit weekend een grote gratis rommelmarkt. Na het weekend toen diverse spullen van eigenaar waren gewisseld werden de laatste resten (voornamelijk nog rollen stinkend hoogpolig tapijt uit de jaren '60, verroeste Barbies en tuintrolloys met ontbrekende wielen) van de stoep gehaald door vuilnismannen in fluoriserende werkkleding en naar hun laatste adres gebracht. Toen alle tuinen weer onder de rommel vandaan kwamen trokken de bewoners hun fluoriserende werkkleding aan en doken op achter grasmaaiers en allerhande tuingereedschap. En na het harde werken stonden aan het eind van de middag de "werklui" met een biertje in de stubby achter hun grill.
Op Bondi Beach had een enkeling zelfs al de zomer in de bol.Terwijl de Bondi lifeguards hun winterjassen nog aan hadden, waagde een enkele bloody tourist zich in zee. De schaatsbaan had plaatsgemaakt voor een enkele zonaanbidder die zich wentelde in de eerste warme lente stralen. Tom en Derek hadden de afgelopen week surfles op Bondi. Maar dan nog wel met een lekker warm wetsuit aan. De condities waren optimaal! Het ging dan ook al snel fantastisch.(Of gingen ze fantastisch snel?)Al na een paar aanwijzigen van de stoere ´surfínstructor` stonden ze al op hun plank. Geweldig om te zien. Ook hebben ze deze week nog een bezoekje gebracht aan een derde school. De International Grammar School in het hartje van Sydney. Met een sportveld op het dak van de school Ook worden er lessen gegeven in het park en zwemles in het bad van olympische afmetingen van de Sydney University. Ze waren er niet meer van onder de indruk.
Het was ook de week van afscheid nemen. Afscheid van Nathan Dennett (He definitly is the Best!)De vriendelijke kassieres bij Franklins. Tom en Derek namen afscheid van Nicole the English Teacher met een chocolade/marchmellow pizza. En ze brachten een laatste boezoekje aan hun nieuwe vrienden en vriendinnen van de Blakehurst Highschool.
Afscheid van de vrolijke beambte achter het loket van het treinstation. Hij maakte zijn beste grap van de week (misschien wist ie dat het de laatste keer was) Meestal zei hij:"You pay for 1 child and the other goes for free". Maar nu zei hij:"you take 1 child and the other stays with me".
Afscheid van buur Ross, die nog aankwam met een zak met sinasappelen van eigen oogst. Omdat wij die vast niet hadden in Neverland in the Northern Hemosphere. Veel te k-k-k-koud
Afscheid van alle swipe cards (3 stuks) ;) Mabel & Erik bedankt!
En een laatste afscheidsdiner bij Porteno. Het lekkerste voor het laatst bewaard.
Voor Gerry kwam het afscheid te vroeg. Het werk was nog niet helemaal gedaan en het laatste weekend heeft hij onafgebroken doorgewerkt wat ten koste ging van ons tripje naar de Blue Mountains. Maar bekijk het positief; geeft ons reden om terug te komen. Hij zat tegen een paar deadlines aan en wilde nog zoveel mogelijk af hebben voor dat ook hij eindelijk van een paar dagen rust kan gaan genieten op Bali.

• 30 Augustus 2011 - 13:22

Ciska:

Hoi lieverds, waardeloos he dat het er bijna op zit. Geniet nog maar even van het warme Bali voor jullie weer het normale leven ingaan. Tot snel. X

• 30 Augustus 2011 - 15:34

Jan En Aaf:

Lieve allemaal,Afscheid nemen valt niet altijd mee,maar wij zijn blij dat we jullie weer zien. Af en toe zijn we druk bezig in het Reigerpark het wordt weer spik en span.Gr van ons beiden voor jullie 4en veel plezier op Bali.

• 31 Augustus 2011 - 01:53

Erik Van Werven:

Hi mate het is nu al ijzig stil op kantoor en bij Toby wordt je al met node gemist door Mica. Wie is er nu om mij 's ochtends welkom te heten, zodat ik het gevoel heb echt "personeel" te hebben die ik kan rond koeieneren? Waar zijn de heerlijke uren samen achter de computer LQF+GG werk doen? en je hebt toch stiekem de telefoon en wisselstekker gehouden! Yeah a Dutch treat.

Cheers,

Erik

• 31 Augustus 2011 - 05:32

Linda:

jahaa kaar ik kan het eindelijk lezen allemaal!
    wat was heel leuk! en wat jammer dat het bijna klaar is... geniet nog lekker op bali en ik zie je in oktober, ik ga nu op vakantie kus

• 31 Augustus 2011 - 14:40

An Jansen :

Het laatste reisverslag net gelezen. Karin je moet schrijfster worden ,zulke mooie verhalen allemaal ,je moet ze eigenlijk in boekvorm uitgeven. Wat heb ik er van genoten en velen met mij .Ik denk dat het afscheid wel jammer is geweest van zo,n mooie stad maar gelukkig kunnen jullie nog lekker genieten op het mooie Bali ,en dan zit het er toch echt op en komen jullie terug naar ons natte en koude landje,wat we toch wel fijn vinden.alvast na dit weekje genieten een goede thuisreis gewenst , dus tot gauw. Liefs voor allemaal van ma.xxx.

• 31 Augustus 2011 - 14:40

An Jansen :

• 31 Augustus 2011 - 20:05

Tante Greta:

Lieve Karin
    Wat weer een gezellig verslag, ik heb er van genoten Wat heb je ons allemaal een mooi beeld van Australie en zijn bewoners gegeven En nu zit dit mooie avontuur er al weer op Ik wens jullie nog een fijne week op Bali toe veel liefs Tante Greta