Oeganda - - Reisverslag uit Bwindi, Rwanda van Jansen & Jansen - WaarBenJij.nu Oeganda - - Reisverslag uit Bwindi, Rwanda van Jansen & Jansen - WaarBenJij.nu

Oeganda -

Blijf op de hoogte en volg Jansen & Jansen

06 Augustus 2013 | Rwanda, Bwindi

Van het schone en georganiseerde Rwanda het land van de 1000 hills op zondag langs de vele kerkgangers door de bergen naar Oeganda. Na een kort oponthoud met een veter-insident werden we in geschreven door een aller aardigste meneer die uit zijn Ronaldo ruitjesschrift eigenhandig postzegelrjes had geknipt. Als party 3813 werden we aan de overkanr ingeschreven door een dame die voor het gemak 4! vellen corbonpapier in haar A4 recuitboek klapte. Dat scheelde haar tijd maar wij evengoed wachten hadden wij de tijd om Tom en Derek de werking van varbonpapier uit te leggen. Vanaf het grensplaatsje Kisoro naar onze traverllers lodge vanwaar we de volgende ochtend de gorilla trekking gimgen aanvangen. Na een vroeg ontbijt en met onze packed lunches gingen we het eerste stuk over een zandweg omhoog het vulkaangebied in. Bij het zogenaamde basecamp moesten we verder omhoog naar het ondoordringbare woud tot we hopelijk bij de gorilla's zouden aankomen. Er gingen enkele dragers mee en een jongen met een AK-47 om zijn schiuders. Wij waren gewapend met bamboestok die ons op de berg moest helpen. 'S morgens waren er al gidsen omhoog gegaan om de gorilla's voor ons op te sporen en via sms werden we op de hoogte gebracht. Het was een prachtige dag de wolken en nevel noven de bulkaan loste snel op in het zonlicht het was niet te warm af rntor een koele bries zolang de rechtrr knie het hield ging het voor de wind. We vonden zelfs geld, een briefje van duizend shilling. Het was ons geluksdag. Toen we bij een stop een menselijk oe-hoe hoorden steeg onze adrenaline, teken datde gorillagroep van 10 was gevonden. Achter de man met het kapmes klommen en struikelden we naar boven. Je voelde bijna geen vaste grond onder je voeten alleen maar weg zwiepende stengels en bladeren. Voor ons zwiepten de bladeren opeens hevig en hoorden we de dikke bamboestengels afknappen alsof het eetstokjes waren. Dat waren het inderdaad voor de berggorila's. Ineens liep een van de silverbacks voor ons uit en waren we omsingeld door de groep gorilla's. We kregen exact uur de tijd om bij ze te zijn, te filmen en te fotograferen. Het was echt een ongelooflijke ervaring om oog in oog te zitten met de mensapen waarmee we 98% van onze gene delen. De gorilla's waren steeds binnen 5 meter waarin we ze konden opserveren. Af en toe hoorden we een diep grommen van de silverback uit de bladeren opstijgen. Het was fantastisch de moeder met haar 3 maanden oude baby aan de borst te zien zitten en de jongelingen die niewschierig naar ons kwamen om te spelen. Dit alles maakten het een onvergetelijke ervaring. Hier alleen al zou ik de rest van de vakantie op kunnen teren, dacht ik savonds toen ik de hele tocht bij de aangestoken warme haard nog eens zat te overdenken en hoe bijzonder en wat een geluk om de hele groep te hebben gezien.

• 06 Augustus 2013 - 21:48

Corry Haan:

Lieve vakantiegangers,

Wat maken jullie weer een fantastische reis en dat wij daar weer getuige van mogen zijn, dat waarderen wij zeer.
    Wij zijn net terug uit Veere (Zeeland) dat is echt niet te vergelijken met jullie.
    Maar wat een geweldig begin van jullie vakantie, om zo'n grote groep gorilla's te zien.
    Wij kunnen ons wel voorstellen dat de jongens niet weten wat carbonpapier is. Dat is helemaal uit den boze.
    Genieten jullie maar lekker, wij kijken al weer uit naar het volgende verslagje!

Liefs,
    Ome Joop en tante Corry

• 06 Augustus 2013 - 22:23

Marja Zevdring:

Hey fam Jansen, Wat een geweldige reis. Ik heb het verhaal van de apen ademloos gelezen. Wat spannend. Hadden jullie van te voren te horen gekregen wat je wel of niet mocht doen? Jongenz heel veel plezier. Vanuit Frankrijk de hartelijke groeten (we hebben 5 weken rondgetrokken).

• 07 Augustus 2013 - 10:13

Paula:

Jongens wat een geweldige ervaring!! Ja en dat carbonpapier is van een vorige generatie!! Wat lief zo'n kleintje te zien drinken!! en dan de tocht er heen!!Is absoluut anders dan herten in de tuin!! Geniet van jullie reis en erg leuk om van jullie avonturen te lezen.Lieve groet Tom en Paula

• 07 Augustus 2013 - 13:18

Marjan:

jee wat een ervaring...oh lijkt me geweldig om die apen van zo dichtbij te zien... wij zijn net thuis van 3 weken canada. ook geweldig. veel wild gezien in de rockies. Veel plezier groet Familie Jonk

• 07 Augustus 2013 - 16:36

An Jansen :

Haï, lieverds ,nu dus al bij de gorilla,s geweest en wat een geweldige ervaring het is dus al een geslaagde vakantie maar wie weet wat er allemaal nog staat te gebeuren . Ik vind het wel erg leuk dat we nu al kunnen mee genieten van wat jullie beleven en kijk al een beetje uit naar het volgende verhaal als je daar tenminste tijd voor krijgt Karin.Verder lieve groeten van ons en geweldige tijd daar .xxx ma.

• 07 Augustus 2013 - 17:05

Jan En Aaf Van Tiel:

Lieve allemaal wat fantastisch z,n ries en een hele prestatie Karin voor iemand die vroeger bang was voor de wilde zwijnen ,maar genieten jullie,hier is alles goed Gr.(O) pa en (o) ma.

• 07 Augustus 2013 - 18:38

Martine:

Wauw!!!

• 10 Augustus 2013 - 12:48

Debbie :

Wauw, wat fijn dat ik mag mee genieten met jullie avonturen. En wat gaaf dat je zo dicht bij de gorilla's konden komen. Dat is een ervaring die je nooit meer zal vergeten.
    groetjes uit amsterdam