Zimbabwe Imbambala - Reisverslag uit Kazungula, Zambia van Jansen & Jansen - WaarBenJij.nu Zimbabwe Imbambala - Reisverslag uit Kazungula, Zambia van Jansen & Jansen - WaarBenJij.nu

Zimbabwe Imbambala

Blijf op de hoogte en volg Jansen & Jansen

16 Augustus 2013 | Zambia, Kazungula

Vliegveld Nairobi "under construction" Door een recente brand afgelopen week werden de honderden transit passagiers opgevangen in een grote partytent. Bij het noemen van iedere Afrikaanse bestemming stonden er nieuwe passagiers op zodat er weer een paar stoelen vrij kwamen. Naar Kinshasa en Brazzaville gingen merendeels jongemannen in voetbalshirt en honkbalpet. Bestemming Monrovia trok obscure gezette mannen in bodywarmers aan waaronder duistere handel verborgen kon gaan. De mooist geklede passagiers hadden bestemming Douala en Youande Kameroen. Mannen in smetteloze zachtgekleurde jurken met vrolijke fes en vrouwen in lange met veel goud geborduurde doeken. Ze vormden een exotische aanblik in de rij voor de shuttle bus. Alsof ze met zn allen op weg waren naar een feest in een andere party tent. Buiten dook achter een party bruin/grijze stenen een afdeling van de Taliban op in dezelfde bruin/grijze kleuren met dito baarden. In onze partytent ging een zak nootjes rond bij een groep vrolijke indiers die de stoelen in een gezellige grote kring hadden gezet alsof het een familie bijeenkomst betrof. Een handje vol westerse toeristen doodde Hun tijd met Hun gadget al dan niet met oordoppen in. Een nieuwe landing en een nieuwe lading. Mannen in witte jurken en rood/witte doeken bevolkten nu het middenpad waar ze een plekje zochten bij het proffesorische beeldscherm om een atletiekwedstrijd te volgen. De mannen vormden nogal een contrast met de atleten in hun hemd en kort broekje. Zelf zag ik ze niet hard wegsprinten in hun enkellange gewaden. Nog meer lange mannen in lange jurken met allemaal een veldfles als handbagage over hun schouder. Hun bestemming nog niet gevonden. Zo zonder hun kudde kamelem maakte ze een ontheemde indruk. Dat was waarschijnlijk de reden waarom ze elkaar dikke knuffels gaven. 2 Chinesen met camouflage Broek en hippe designbril warren op zich ook een bijzienswaardigheid. In de chaos probeerde de staff ons op te vrolijken door af en toe "Holiday" van Madonna door de speakers te jagen of onze aandacht te trekken met een natuurfilm waarbij Sir Richard Attenborough aan een zipline door de jungle zwierde. In de dierenwereld ging het er zo te zien georganiseerder aan toe. En zo om mij heen kijkend naar het afval dat zich rond en onder de stoelen verzamelden begon ik me af te vragen wie hier het'ongedierte' was.
Eindelijk werd onze bestemming Livingstone omgeroepen. En 3 uurtjes later hadden we een zachte landing in Zambia onder de klanken van de Afrikaanse Lee Towers die zong 'Bright sunny day'. Het grens ritueel kende we inmiddels. Kaartje invullen, mondelinge overhoring, betalen, carbon, stempel. Met onze geknipte postzegels lopend naar de overkant. In Zimbabwe kaartje invullen, modelinge overhoring, betalen en stempel. We hadden 2 fantastische dagen in de prachtige Imbabala Lodge aan de Zambezi rivier. Waar de zeer aardige Bradley & Annie samen met hun personeel er alles aan deden om ons een warm thuis gevoel te geven. Memorabel waren de zonsondergangen aan rivier waar we leerden dat Olifanten goede zwemmers zijn doordat we ze de rivie over zagen steken naar Zambia. Ook memorabel de kuddes olifanten soms wel meer dan 40 tegelijk! De olifanten waren zo talrijk en zo dichtbij. We werden er 's nachts door gewekt toen Hun zware voetstappen langs onze hut kwamen en we ze van de bomen hoorde eten. Ook denken we graag terug aan de 4 gangen diners in de thuin bij kaarslicht aan de Lange tafel terwijl we werden gadegeslagen door 50 impala's. De 'Drinkies' op de boot en rond het kampvuur en daarna een nachtelijk ritje in de open jeep. Nooit vergeet ik onze aardige gids Richard met aan iedere arm 15 armbanden en de enige man die wij kennen die zijn pet heeft bij geknipt in de vorm van zijn kapsel en onder de game drives stiekum een stukje Botswana mee pikte.

• 16 Augustus 2013 - 21:49

Bob & Lenny:

Dit is zondermeer geen gewone vakantie maar meer een soort Sir David Attenborough documentaire!
    Geweldig! Ga lekker door met genieten.
    Overigens hebben wij mieren in de tuin........... Die hebben we nog niet vernomen in de mooie reisverhalen.

• 16 Augustus 2013 - 22:15

Tante Corry:

Tot mijn grote vreugde weer een stukje reisverslag.
    Karin wat kun je toch leuk schrijven, het is of wij het met jullie mee beleven.
    We hebben nu ook een voorstelling wat jullie allemaal beleven en hoe het er daar toegaat.
    Ook de foto's zijn goed overgekomen, erg leuk.
    We wachten weer vol spanning op het volgende reisverslag en wensen jullie nog heel veel plezier in de "jungle"

Liefs Ome Joop en Tante Corry

• 17 Augustus 2013 - 15:00

Anjansen:

Karin je blijft ons verbazen, eerst alles over al die mooie grote dieren en nu zitten jullie met vreemd uitgedoste mensen die ook nog eens een grote rommel achterlaten,gevarieerder kun je het niet bedenken dus blijft het genieten voor jullie maar dat doen jullie zeker .Hier alles goed en we genieten met jullie mee.liefs voor allevier.oma.

• 17 Augustus 2013 - 20:37

Jan En Aaf Van Tiel:

Karin, vanuit de Lodge aan de Zambezi River, naar een partytent op het vliegveld van Nairobi ,kwam je ogen tekort om de verschillende kleding en de kleuren die de passagiers aan hadden ,in Zambia gaan jullie kamperen en wij zijn in afwachting van het volgende leuke reisverslag .Veel liefs van (O)pa en(O)ma .