Christmas Down Under - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jansen & Jansen - WaarBenJij.nu Christmas Down Under - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jansen & Jansen - WaarBenJij.nu

Christmas Down Under

Blijf op de hoogte en volg Jansen & Jansen

26 December 2012 | Australië, Sydney

Good to be back. Dankzij het onthaal van Mabel & Erik die ons op onze eerste avond een heerlijke BBQ aanboden en ons the best vieuw over Harbour bridge het Opera House en de adembenemd verlichte skyline gaf die nooit verveeld. Laat me jullie iets vertellen over onze kerst Down Under. In Waterland gaat men naar de nachtmis in Volendam. Hier verzamelen zich vanaf 12 uur 'smiddags 125.000 mensen in The Domain. Een groot park midden in het entrum waar vanaf 8 uur 's avonds Kersliedjes worden gezongen door diverse artisten. Stoeltjes, kleedjes, picknickman en niet te vergeten een lichtje. 100.000 lichtjes in het park met evenzoveel vrolijke mensen gekleed in kersttenue. Ik heb mannen gezien als kerstengel en vrouwen in een rood Santa kostuum. Vanaf de eerste klanken was het een groot sfeervol Christmas-sing-a-long. Het hele gebeuren werd live uitgezonden op de Australische t.v. Zeg maar het Prinsengracht concert maar dan anders...
En dan iets over de leukste kerstversiering die we hier aan troffen. Dat zijn toch wel de versierde auto's met hertengewei aan het dak en een grote rode neus op de gril. En dan rijdt in Randwick waar wij verblijven de famous Randwick Christmas bus. Helemaal van binnen en buiten over the top versierd met Kerstballen en slingers.
Het was warm 24 december 32 graden maar op het strand droegen vele toch hun kerstmuts bij hun kerstbikini in goud of zilver. En ook hier ontkom je niet aan het Christmas shoping. Wij hielden het simpel met wat shrips en steaks on the barbi maar sommigen mensen zag je met enorme hammen weggaan. Ze paste maar net in hun winkelwagen. Of ze liepen naar buiten met een grote Turkey over hun schouder. Op t.v. werd nog eens uitgelegd hoe je deze het best kon prepareren. En vergeet daarbij niet de rol XLL aluminiumfoli. Anders sta je te prutsen met je gewone rol waar de hele kalkoen dan net weer niet in past, was de tip van de Australische tv kok.
24 miljoen Australiers eten voor 9 miljard! dollar. En na de kerst wordt er voor 2 miljard! aan eten in de prul gekieperd.
Van de boodschappen stress heb ik niet veel gemerkt. Ook wij liepen even in het grote winkelcentrum van Bondi Junction maar de enige rij die er stond stond was voor de massage salon. 2 vrouwen stapten zuchtend de lift in. De ene vrouw vroeg aan de andere of het gelukt was met alle kado's. Nou nog niet helemaal, O wat naar voor u maar alvast een Merry Christmas. Iedereen sprak dezelfde wens uit naar elkaar. Wild vreemde mensen wenste je een Merry Christmas. Dat voelde wel goed.

Omdat de gemiddelde Aussie veel te dik is. Is 2e kerstdag traditiegetrouw "Boxingday" omgedoopt tot Work-out-day. Maar het gros ligt toch uit te buiken op het strand in zijn kerstzwembroek met of zonder witte baard en kerstmuts. Ook gaan veel mensen 2e kerstdag shoppen. Weken van te voren struint men de wnkels af naar hun favoriete item wat op 2e kerstdag dan in de uitverkoop gaat. Sommige koopjesjagers liggen al vroeg in de ochtend voor de shopping centra;s om hun slag te slaan.
Dat brengt me gelijk bij het volgende onderwerp. Op Boxingday starten veel grote sportevenementen. Wij gingen 's avonds naar de Sydney Cricket Playground. In het grote stadium hebben wij met 20.000 aussies de wedstrijd van de Sydney sixers tegen de Hobart Hurricanes aanschouwd. De thuis kleur was roze. We kregen roze pruiken uitgedeeld en roze sjaals wat leuk kleurde bij onze verbrande nek en schouders en zochten een plekje tussen de roze fans.
Het was vuurwerk, Letterlijk boven het stadiom, als in het stadion als de wicket werd geraakt. We zagen hoe de wave door het stadion ging langs de verschillende vakken en telkens weer neerdaalde bij het vak van "the ladys"en geheel doofde bij het vak van "the members" onder luid boe geroep. 's Avonds begeleid door een volle maan reden we terug naar onze fantastische plek en genoten we na van onze enerverende kerst.
Good to be back!

• 26 December 2012 - 21:40

Brenda Laan:

Hoi nicht,

Wat leuk om jullie reisverslag te lezen.

Veel plezier daar hoor!!

Groetjes,
    Brenda

• 27 December 2012 - 11:58

An Jansen:

Wat een leuk verslag van jullie belevenissen.Wat een verschil met de weersomstandigheden ,het is hier niet echt koud maar wel erg nat heel veel regen.Jullie hebben dus gezellige kerstdagen gehad en wij gelukkig ook.Het was heel gezellig bij Astrid en Andy ,alleen was het vreemd dat het maar twee gezinnen waren en oma maar ieder deed zijn best en het was echt heel geslaagd.Dank voor het leuke verslag en lieve groeten van {o}ma.

• 27 December 2012 - 13:30

Paula:

Jeetje jongens wat een leuk verhaal!! en wat een enorme leuke ervaring!! kerst in je bikini!!
    Wat de kalkoen daar is met kerst is de canard hier!! en dat wilde ik niet, ik wilde hazerug!! NIET aan te komen!!
    staan je aan te kijken van wat moet je daar nou mee? dus werd het canette(een jonge eend) die ik lekker niet op z,n Frans heb gebakken maar maakte er Peking eend van.....was een succes!!
    Wens jullie een soortgelijke jaarwisseling!! Lieve groet vanuit een zeer regenachtige Dordogne!! Tom en Paula

• 27 December 2012 - 14:39

Ben Van Tiel:

heey familie Jansen....wat ontzettend leuk dat ik in het bestand zit en jullie verslag krijg.

Wat een geweldig land en wat een belevenis om zo kerst te mogen vieren ...SUPER....

Ik wens jullie een hele fijne tijd en een geweldige jaarwisseling en een spannend en gezond 2013...
    Groet BEN .

Met mij gaat het iedere dag beter !!!!!!!!

• 27 December 2012 - 21:53

Tante Corry:

Lieve vakantiegangers,

Wat een fantastische ervaring om zo kerst te mogen vieren. Dit is voor ons bijna niet te bevatten.
    Levens grote kalkoenen, zwemmen in kerstkleding en dat alles bij een temp. van 32 graden.
    Ik denk dat kerst bij ons veel intiemer gevierd wordt. Met kleine groepjes in familie kring.
    Genieten jullie maar zoveel jullie kunnen, want het is zo weer voorbij.

Liefs, Ome joop en tante corry