More to explore - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jansen & Jansen - WaarBenJij.nu More to explore - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jansen & Jansen - WaarBenJij.nu

More to explore

Door: jansens

Blijf op de hoogte en volg Jansen & Jansen

24 Juli 2011 | Australië, Sydney

Er is nog genoeg te zien en te ontdekken in Sydney. We beginnen de week op maandag met engelse les voor Tom en Derek en daarna hebben we de rest van de week genoeg tijd om van alles te ontdekken. Deze week o.a. de fish market bezocht, het opaal museum, opera house(nog maar een keer omdat het van zo`n indrukwekkende schoonheid is)en een "klimmetje" gedaan in het Ku-ring-gai Nathional Park.Nu denken jullie misscien Ku-ring-Gai??? wat een gekke naam maar dat is nog niets vergeleken met de rest van de rare namen die je hier in Australie kunt tegenkomen. Zo is er Kirribirri, Wee Waa, Wooloomooloo, Suggan-Buggan, Boomahnoomoolo, Warriewood,Muogamarra, Marramarra en serieus het bestaat... Tittybong. Maar aan de andere kant kunnen namen hier ook dodelijk saai zijn. Zo was er rond 1900 hier een Schotse gouveneur ene Macquiri, die het behalve lukte om een weg door de blue mountains aan te leggen er ook in slaagde bijna alles op dit continent naar hemzelf te vernoemen. Zo is er Macquiri Harbour, Macquiri Park, Macquiri Port, Macquiri Island, Macquiri March, Macquiri Point, Macquiri River, Macquiri Lake en zelfs lang na zijn dood gaan de Austraiers daar nog even mee door want er is o.a. een Macquiri Bank, Macquiri University en een Macquiri Shoppingcenter. Na gouveur Macquiri kwam er ene meneer Darling zijn plaats innemen en... jullie raden het al al gauw kwam er een Darling Harbour, etc.
Wat we deze week ook gedaan hebben is een beetje ontdekken wat voor sporten ze hier zo'n beetje bedrijven. Je kunt er in Australie niet omheen dat sport hier heel belangrijk is. Niet verwonderlijk dat Australie altijd op de olympische spelen de meeste medailles haalt per hoofd van de bevolking gemeten. En er een grapje onder Australiers dat gaat ongeveer zo: een man gaat naar de grand final Alle kaartjes waren al weken van te voren uitverkocht. In het stadion aangekomen blijkt de plaats naast hem leeg. Hij kijkt verwonderlijk zegt de man daarnaast ja.. daar zat eigenlijk mijn vrouw maar helaas is ze deze week overleden. O, sorry zegt de man, gecondoleerd kon je het kaartje dan niet aan iemand anders kwijt? Nee, heb ik geprobeerd maar iedereen ging naar haar begrafenis.
We zijn op een plaatselijk voetbalveld geweest om de "Kirribirri Kangeroos" aan te moedigen en hebben op tv rugby gekeken dat gaat tussen teams met namen als the Bulldogs, The Sharks en the Warriors en dan heb ik het nog niet eens over de sport die de Australiers zelf hebben uitgevonden en dat is Aussie Rules. Een andere vreemde sport waar ze hier helemaal gek van zijn is Cricket. De grapjes over Cricket kunnen jullie waarschijnlijk al.
- de enige sport die vernoemd is naar een dier?
- de enige aktiviteit die je beoefend van top tot teen in het wit gekleed en na afloop nog steeds wit is.
- de enige sport die serieus wordt onderbroken voor een lunch?
- de enige sport waarbij de toeschouwers meer callorien verbruiken dan de sporters zelf.
Enfin het kan uren doorgaan zonder dat je door hebt wat er gaande is en als je na een paar uur hoort dat ze 4 wickets kwijt zijn (ik weet niet wat een wicket kost??) lijkt het me een beetje zinloos en misschien ook wel een kostbare aangelegenheid en dan denk ik al gauw wel mates! hebben nog meer te doen. There is more to explore!
En als laatste moet ik deze week toch ook even Cadel Evens noemen. Hij is natuurlijk een held hier iedere Aussie is er van overtuigd dat hij de eerste Australsche winnaar wordt van de Tour de France.We'll see.

• 24 Juli 2011 - 16:55

Lebo:

Wat een leuk verhaal weer, wellicht ook iets voor een colum in een plaatselijke krant. Die Wallie, die maakt toch maar een hoop leuke dingen mee. Perfecte reisleider isie. Leuk dat we weer op de hoogte zijn van al jullie avonturen.
    Tot gauw weer! kus en knuffel voor Wallie. Hartelijke groetjes,
    Len en Bob

• 24 Juli 2011 - 18:11

Papa En Mama:

wat een leuk verslag wat is er veel te zien en leuke foto,s je kangoeroe geniet er ook van zo te zien .

• 24 Juli 2011 - 18:15

Papa En Mama:

sorry hij was al weg voor ik konafsluiten veel liefs van ons beiden

• 24 Juli 2011 - 20:33

Anouk:

Gefeliciteerd met Cadel!

• 25 Juli 2011 - 11:27

Ciska:

Ooooooh, ik krijg zoooo'n heimwee naar Oz als ik dit allemaal lees. Er gaat zoveel door me heen. En ik moest ook nog iemand uit Melbourne naar Schiphol brengen! Maar goed, ik ben blij dat jullie het zo geweldig vinden. Dan heb ik straks een legaal excuus om af en toe naar Australie te gaan. Jammer dat het frisjes is, ik hoorde dus van die Australische dat het de koudste winter sinds tijden is. Als je je gaat vervelen en zin hebt in een binnenlands vluchtje is Melbourne trouwens ook nog heel leuk om naar toe te gaan. Je weet het, in Oz kijken ze niet op een paar miles. Nou lieverds, nog heel veel plezier. Wij gaan lekker 2 weken naar Duitsland en Oostenrijk, wat vind je daarvan?!!!

• 25 Juli 2011 - 14:37

An Jansen.:

Lieve Karin ,wat weer een geweldig verslag van al jullie belevenissen,we leren zo geweldig veel over Australie, sorry, ik kan de puntjes voor de laatste e niet vinden,en natuurlijk jullie mooie stad ,ik denk dat jullie je er toch wel gauw thuis zullen voelen deze vakantie.Bedankt voor de leuke informatie en natuurlijk veel lieve groeten voor allemaal .xxx oma.

• 25 Juli 2011 - 14:37

An Jansen.:

• 27 Juli 2011 - 20:05

Tante Greta:

Lieve Karin Ik heb met plezier je gezellige verslag gelezen Geniet maar lekker van dit mooie avontuur liefs Tante Greta